Sunday, November 18, 2007

Memberi Talk di Seminar Kewangan

Beberapa hari lalu , semasa aku tengah membaca sebuah buku tentang kewangan untuk mencari ilham, tetiba satu idea timbul. Sebelum itu, bos aku cakap, kalau ade sesiapa yang ingin memberi talk berdasarkan apa saje, boleh berjumpa dia. Aku terus teringat akan idea aku ni.
Begini, memandangkan aku ni boleh la dikatakan ade sedikit kelebihan dalam ilmu kewangan ini, maka idea aku adalah memberi talk seperti yang bos aku cakap tu. Idea itu timbul, mula-mula nak kejar pangkat cepat sikit dan bila aku fikir kembali, inilah platform yang aku tunggu selama ini. Memberi pendapat tersendiri kepada orang lain. Dah masuk bab Cetusan idea.(Fasa I).Oh ya. Rasa mungkin ramai dah tahu tentang Fasa-Fasa ni kot. Xpe la aku tulis jugak la tapi berdasarkan idea aku la,
a) Fasa I – Cetusan Idea
b) Fasa II – Perkembangan Idea Asal
c) Fasa III – Pemilihan idea Utama
d) Fasa IV – Perkembangan Idea Utama
e) Fasa V- Prototaip
f) Fasa VI – Komen dan penambahbaikan
g) Fasa VII – Produk

Ada tujuh fasa keseluruhan bagi penghasilan idea asal aku ke produk yang diingini. Masa yang diperlukan sepatutnya hadnye 50 hari je. Tapi aku rasa besar kemungkinan memakan masa 3 hingga 4 bulan. Itupun bagi Jilid 1.(utama) buat je la. Janji jadi.
sambung…

No comments: