Saturday, June 2, 2012

Sulaiman Al-Rajhi : Dari Miskin jadi Bilionair dan sekarang tiada harta langsung>>

Jutawan, Pengasas Bank Al-Rajhi Yang Memilih Untuk ‘Miskin’


Jutawan Arab Saudi yang berjaya mengubah hidup beliau daripada seorang rakyat miskin hingga berjaya mengumpul kekayaan, Sulaiman Al-Rajhi, merupakan seorang dermawan yang terkenal di dunia. Beliau adalah pengasas Bank Al-Rajhi, bank Islam terbesar di dunia, dan salah satu daripada syarikat terbesar di Arab Saudi.

Sehingga 2011, kekayaan beliau telah dianggarkan oleh majalah Forbes, bernilai sebanyak AS$ 7.7 bilion sekali gus disenaraikan sebagai orang ke-120 yang terkaya di dunia.
Yayasan Saar milik beliau adalah sebuah organisasi amal yang terkenal di negara tersebut.

Keluarga Al-Rajhi dianggap sebagai salah satu daripada keluarga kaya yang BUKAN daripada keluarga diraja, dan mereka adalah antara dermawan terkemuka di dunia.

Walaupun Al-Rajhi adalah seorang jutawan, tetapi beliau memilih untuk menjadi ‘miskin’ sehinggakan beliau tidak mempunyai sebarang wang dan juga saham yang dimiliki beliau sebelum ini.
Keadaan tersebut terjadi apabila beliau memindahkan kesemua aset yang dimiliki kepada anak-anak beliau dan mendermakan aset-aset yang selebihnya.

Bagi menghargai jasa beliau terhadap dunia Islam, termasuk mengasaskan bank Islam terbesar dunia dan juga segala usaha yang dijalankan untuk membasmi kemiskinan, Al-Rajhi telah dipilih untuk menerima Anugerah Antarabangsa Raja Faisal atas jasa beliau kepada Islam.

Dalam satu wawancara yang dibuat oleh Muhammad Al-Harbi dari Al-Eqtisadiah Business Daily, Al-Rajhi menceritakan tentang bagaimana beliau mampu meyakinkan ketua-ketua bank di dunia, termasuk Bank of England, hampir 30 tahun lalu, bahawa bayaran ‘faedah’ adalah sesuatu yang haram bagi kedua-dua agama iaitu Islam dan Kristian, dan bank secara Islam adalah penyelesaian yang terbaik bagi menaikkan taraf ekonomi dunia.
Kisah Al-Rajhi berkisarkan tentang bagaimana seseorang itu meraih kekayaan dari bawah.

Beliau terpaksa melalui kesusahan ketika beliau kecil sebelum menjadi kaya, dan kemudiannya meninggalkan segala harta yang ada setelah mengecapi kejayaan.
Al-Rajhi masih lagi aktif dalam bekerja walaupun usia beliau telah mencecah lebih daripada 80 tahun.

Beliau memulakan tugas harian sejurus selepas solat Subuh dan terus bekerja hingga selepas solat Isyak.
Beliau kini sedang memberikan tumpuan terhadap Yayasan SAAR, dengan berulang-alik di negara-negara Arab bagi menguruskan segala hal-hal yang berkaitan dengan yayasan tersebut.
Beliau sering membawa diari kecil untuk mencatatkan aktiviti harian beliau dan sentiasa memastikan tidak akan terlepas dari satu aktiviti pun.

Al-Rajhi juga merupakan seorang yang amat berjaya dalam apa jua bidang yang beliau ceburi. Selain daripada mengusahakan bank Islam terbesar dunia, beliau juga telah mengasaskan ladang binatang ternakan yang terbesar di Timur Tengah.
Daripada segi perladangan, beliau telah menjalankan banyak eksperimen ternakan secara organik di negara-negara Arab, termasuk perladangan udang Al-Laith. Beliau juga turut mengasaskan perniagaan hartanah dan juga beberapa lagi pelaburan.



Temubual:

Sheikh Suleiman, adakah anda kini telah menjadi miskin semula?

Ya. Kini apa yang saya miliki hanyalah pakaian-pakaian saya. Saya telah membahagikan harta saya kepada anak-anak dan juga mendermakan selebihnya untuk menjalankan projek-projek amal. Ini bukanlah sesuatu yang aneh bagi saya. Kedudukan kewangan saya kini telah menjadi kosong sebanyak dua kali dalam hidup saya. Jadi, saya amat faham akan keadaan ini. Namun, kini perasaan itu dipenuhi dengan kegembiraan dan juga ketenangan. Sememangnya saya yang memilih untuk menjadi miskin.


Mengapa berbuat begitu?


Segala kekayaan dimiliki oleh Allah s.w.t, kita hanyalah ditugaskan untuk menjaga kekayaan tersebut. Ada beberapa sebab mengapa saya memilih untuk memilih jalan ini. Antara sebab-sebab utamanya adalah saya perlu menjaga sahabat-sahabat Islam dan juga anak-anak saya. Ia adalah antara perkara yang paling penting dalam hidup. Saya juga tidak suka untuk membuang masa di mahkamah hanya kerana ada antara mereka yang tidak bersetuju dengan jumlah harta yang diwariskan kepada mereka. Terdapat banyak contoh di mana anak-anak mula berpecah hanya kerana harta yang kemudiannya menghancurkan syarikat. Negara ini telah banyak kehilangan syarikat-syarikat besar kerana perbalahan harta yang boleh diselesaikan jika kita mencari jalan penyelesaian yang lebih berkesan. Selain daripada itu, setiap umat Islam perlu bersedekah sebagai bekalan pahala di akhirat kelak, Jadi, saya lebih suka jika anak-anak saya mencari kekayaan sendiri daripada bergantung dengan saya.
Adakah Sheikh mempunyai banyak masa terluang setelah membahagikan kesemua harta?
Seperti yang telah saya maklumkan tadi, saya masih lagi bekerja keras untuk mendapatkan lebih derma. Saya telah bekerjasama dengan pelbagai agensi bagi menjayakan projek ini. Secara kebiasaanya, umat Islam sering membahagikan satu per tiga ataupun suku daripada kekayaan mereka untuk bersedekah yang hanya akan diberikan setelah mereka meninggal dunia. Namun, bagi saya, saya mahu mula bersedekah ketika saya masih hidup. Jadi, saya telah membawa anak-anak saya ke Mekah pada hujung bulan Ramadhan dan memberitahu mereka idea saya. Mereka bersetuju terhadap idea tersebut. Saya telah meminta bantuan daripada agensi-agensi yang berkaitan untuk membahagikan kesemua harta saya termasuk saham dan juga hartanah kepada anak-anak dan juga untuk didermakan. Kesemua anak-anak saya berpuas hati terhadap inisiatif saya dan mereka kini sedang menguruskan segala harta yang saya berikan kepada mereka.
Berapa banyak harta yang dibahagikan kepada anak-anak dan juga untuk didermakan?
Beliau tergelak tanpa memberi sebarang jawapan.


Apakah perasaan Sheikh terhadap kesemua projek yang sedang dijalankan?


Saya ingin menegaskan bahawa terdapat beberapa faktor yang saya ambil sebelum melakukan sebarang pelaburan. Eksperimen yang saya lakukan terhadap pertukaran wang adalah salah satu daripada sebab mengapa saya mengasaskan bank. Ketiadaan bank Islam juga menjadi antara sebab mengapa saya mula mengasaskan Bank Al-Rajhi, yang kini merupakan bank Islam terbesar di dunia. Saya mulakan eksperimen saya dengan membuka pejabat di Britain dimana kami mula memperkenalkan sistem perbankan Islam ke peringkat yang lebih besar. Eksperimen tersebut kemudiannya mula berkembang dan ia mula mendapat sokongan daripada ulama-ulama Saudi pada ketika itu. Saya masih ingat lagi bagaimana permohonan saya untuk mendapatkan lesen untuk membuka bank tidak diterima pada mulanya. Ini adalah kerana pihak British tidak memahami apa-apa pun tentang sistem perbankan Islam. Saya kemudiannya pergi ke London dan berjumpa dengan Pengurus Bank of England dan dua daripada pegawai kanan beliau. Saya memberitahu mereka bahawa penggunaan faedah adalah haram bagi Islam dan juga Kristian dan kebanyakan daripada mereka sanggup menyimpan wang mereka di dalam kotak di rumah daripada menyimpan di dalam bank. Saya cuba untuk meyakinkan mereka bahawa (jika mereka mula membuka bank Islam) ini mampu menaikkan taraf ekonomi dunia. Mereka akhirnya bersetuju untuk mula membuka bank-bank Islam. Saya kemudiannya mula mengembara ke serata dunia di bahagian Timur dan Barat, dan berjumpa dengan ketua-ketua bank negara di beberapa buah negara dan memberitahu mereka bagaimana ciri-ciri yang terdapat dalam dunia ekonomi Islam. Kami mula bekerja dan mencapai kejayaan di negara-negara Arab dan melaksanakan perbankan Islam di London, saya kemudiannya berjumpa dengan Mufti Besar Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Sheikh Abdullah bin Humaid, dan memberitahu mereka tentang rancangan saya bahawa : ‘Kita mampu, dengan izin Allah, memajukan perbankan Islam. Mereka memuji saya atas inisiatif yang saya jalankan. Dari situlah kami mula mengusahakan Bank Al-Rajhi seperti mana yang anda dapat lihat hari ini. Bagi projek Ladang Ternakan Al-Watania pula, saya mula mendapat inspirasi untuk menjalankan projek tersebut apabila melawat ladang ternakan di luar negara. Saya dapati bahawa cara mereka menyembelih adalah salah. Saya kemudiannya mengambil keputusan untuk melabur dalam bidang ternakan atas nama Islam dan negara. Saya tetap menjalankan projek tersebut walaupun membuat pelaburan dalam industri ternakan adalah sesuatu yang agak berisiko pada masa tersebut. Kini, Al-Watania telah menjadi salah satu daripada projek mega di Saudi. Syarikat tersebut mendapat 40 peratus daripada saham di negara-negara Arab, dan ayam-ayam Al-Watania diberikan makanan yang cukup dan disembelih dengan cara yang halal menurut undang-undang syariah.


Walaupun dengan semua kekayaan yang dimiliki, mengapa syeikh tidak mempunyai satu pun kapal terbang sendiri?


Saya ada banyak kapal terbang, tetapi kesemuanya dimiliki oleh syarikat-syarikat penerbangan tertentu. Saya memilikinya setiap kali saya membayar tiket penerbangan untuk ke satu-satu destinasi (gurauan). Saya sering terbang dengan kadar kelas ekonomi kerana Allah tidak memberikan kita harta untuk ditunjuk-tunjuk.


Bagaimana pula dengan hobi syeikh?


Saya tidak mempunyai sebarang hobi yang khusus. Bagaimanapun, saya suka mengembara di padang pasir. Saya tidak pernah mengambil pakej percutian di negara-negara lain selain dari Saudi. Ketepatan masa Al-Rajhi. Wawancara ini telah menunjukkan bagaimana disiplin Al-Rajhi dalam menepati masa. “Pada awal karier saya dalam industri, saya mempunyai beberapa perjumpaan dengan beberapa syarikat besar di Eropah. Saya masih ingat lagi kisah dimana saya terlambat selama beberapa minit dalam satu perjumpaan dengan salah seorang pegawai besar sebuah syarikat. Walaupun hanya beberapa minit, beliau tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Selepas kejadian tersebut, setelah projek kami mula berkembang, pegawai yang sama pula lambat untuk berjumpa dengan saya, jadi, saya pula yang tidak mahu meneruskan perjumpaan tersebut. Saya sering membawa kertas untuk menulis segala perjumpaan dan urusan dan sentiasa memastikan agar saya sering menepati masa walau apa pun.”
Al-Rajhi berkata lagi: Saya amat menepati segala perkara yang diterapkan dalam Islam sepanjang hidup saya. Saya pernah mendapat undangan daripada kerajaan Arab untuk menghadiri satu persidangan yang berkaitan dengan pelaburan. Kemudiannya, dalam persidangan yang sama, saya dijemput untuk mengambil bahagian dalam majlis makan malam mereka, saya dapati bahawa antara aktiviti yang dijalankan ketika majlis tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam. Saya kemudiannya keluar dari majlis makan malam tersebut. Kemudian, Abdul Aziz Al-Ghorair dari UAE turut serta bersama saya. Tidak lama selepas itu, menteri yang bertanggungjawab terhadap persidangan tersebut datang kepada kami dan kami mula menerangkan kepada beliau bahawa aktiviti yang dijalankan di majlis tersebut adalah bertentangan dengan budaya Islam. Beliau kemudiannya berkata bahawa aktiviti-aktiviti di majlis tersebut akan dibatalkan. Apabila mereka membatalkan aktiviti tersebut, kami kembali menyertai majlis tersebut.
Penyelesaian Masalah


Al-Rajhi berkata: Pada satu masa, salah satu daripada kilang yang diuruskan oleh anak saya habis dijilat api. Apabila dia datang untuk memaklumkan perkara tersebut kepada saya, saya memberitahu: Sebut Alhamdulillah. Saya meminta anak saya supaya tidak membuat sebarang laporan tentang kerugian yang dialami bagi meminta pampasan daripada pihak berkuasa. Sebaliknya, pampasan yang diberikan oleh Allah adalah lebih penting bagi kita. Assam Al-Hodaithy, Pengurus Kewangan bagi syarikat Ternakan Al-Watania berkata: “Apabila kilang tersebut terbakar, kami telah membuat keputusan untuk tidak menyakiti hati Al-Rajhi dengan memberitahu beliau tentang apa yang terjadi. Kami kemudiannya berjumpa dengan beliau keesokan harinya dan memberitahu akan perkara yang terjadi, beliau mengarahkan kami untuk berpindah ke tempat lain dan membersihkan segala kerosakan sehingga semuanya dibaiki.” Perkara yang sama terjadi di satu lagi projek Al-Watania di Mesir. Syarikat tersebut kerugian kira-kira SR10 juta Pound Mesir. Apabila pegawai projek tersebut menghubungi Al-Rajhi untuk memberitahu perkara tersebut, beliau terkejut apabila Al-Rajhi menjawab dengan menyebut: “Alhamdulillah.”

20 comments:

Unknown said...

Hello Dear, Permohonan Pinjaman Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah. Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut {Lengkapkan borang di bawah pinjaman} Nama anda: =========== NEGARA: =========== NEGERI =========== ALAMAT: =========== GENRE: =========== Jumlah yang diperlukan: ========== = TEMPOH: =========== NOMBOR TELEFON: =========== ============= nama Puan Glory Hubungi kami di e Ini -mel: gloryloanfirm@mail.com Salam
Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.
Balas

Unknown said...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Unknown said...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Zenith Loan Limited said...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk menyelesaikan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal bagi meningkatkan perniagaan anda?
anda telah ditolak oleh
Bank-Bank dan lain-lain agensi kewangan?
Adakah anda memerlukan jaminan Bank?
Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
Cari lagi kerana kami di sini agar semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kita pinjaman dana keluar kepada individu
memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit bad atau memerlukan wang
untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyebabkan boleh dipercayai dan bantuan waris ini dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

Unknown said...

Dalam dunia internet komunikasi yang lancar, memohon bantuan kewangan boleh dilakukan dari keselesaan rumah anda dengan syarat anda adalah asli dan mahu pinjaman.
 Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar ?. Lupakan penipuan, masih terdapat banyak firma-firma kewangan yang tulen. Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana institusi, bank-bank kewangan dan syarikat-syarikat kewangan yang lain? Jika ya, bimbang tidak lagi kerana @ JESSICABROWNFINANCEFIRM kami adalah sebuah syarikat kewangan berpengalaman dan berpengalaman yang menyediakan pinjaman mudah percuma kepada individu dan badan-badan korporat yang serius, sama ada syarikat, syarikat dan kepada orang ramai, pada kadar faedah yang sangat rendah kurang daripada 5%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan wang tunai untuk diberikan kepada kecil dan firma skala sederhana dan individu-individu yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan, tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kebajikan dan keselesaan anda sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com ........ Untuk tindak balas yang cepat dan pantas
 
 
KITA PERLU BERIKUT DARI ANDA,
 
 
1. Nama
2. Negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. pendapatan bulanan
8. Jumlah yang diperlukan
9. Tempoh Pinjaman
10. Agama
11. Adakah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. Nyatakan sebab ..........................................
.................................................. .........
.................................................. ..........
.................................................. .........
.................................................. .........

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan? Ia mengambil
pinjaman untuk membayar bil-bil anda? Pada masa ini kami tawarkan
pinjaman pendidikan, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan lain-lain Jika anda perlu
menyatakan minat anda ke atas pinjaman, supaya kita boleh
menghantar maklumat lanjut kepada anda.
Hubungi kami melalui e-mel: sandradonaldloancompany@gmail.com.
Terima kasih
+1 951 703 6414

Unknown said...

Salam sejahtera!
Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

nenisyahir@gmail.com said...

Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

Kepercayaanmu
Neni Syahir

nenisyahir@gmail.com said...

Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

Kepercayaanmu
Neni Syahir

nenisyahir@gmail.com said...

Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

Kepercayaanmu
Neni Syahir

nenisyahir@gmail.com said...

Anda bebas untuk menghubungi firma yang bagus di platform berikut
departemen aplikasi pinjaman: >>>> aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com <<<<
PIN BBM # ++++++++++++++++ (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram +++++++++ Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter +++++++++++++++ aasimahaadila loanfirm
unit layanan pelanggan info whatsapp <<<<<<<<<<<< + 19292227362
Mesin Dewan Direktur Faks >>>>>>>>>>>>>>> + 1502097827 / + 143 87968176

Halo semuanya, saya Neni Syahir dari Jawa Barat. hati-hati, ada pemberi pinjaman palsu di mana-mana di internet. saya bodoh di sini oleh banyak pemberi pinjaman palsu dari Amerika dan Afrika Saya menyarankan Anda semua di sini untuk tidak mengajukan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pendusta dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukannya. Karena itu, berhati-hatilah untuk tidak menjadi mangsa mitra dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar Rp.150 jt untuk biaya pendaftaran, biaya transfer, biaya pajak, dan biaya asuransi. Setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik Anda untuk mengetahui bahwa ada hukum keuangan atau biaya peraturan untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau hukum perusahaan. Saya bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar Rp 750jt dari perusahaan yang saya ikuti di instagram. Perusahaan pinjaman yang nyata dan terpercaya (Aasimah adila loan firm). Mereka sekarang adalah perusahaan terbesar di arab saudi dan di seluruh Asia. ibu muslim Arab Saudi didedikasikan untuk memfasilitasi mimpi dan membantu kita semua yang telah menipu dan menipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. Saya hampir menyerah ketika allah menyentuh perusahaan ibu saudi muslim untuk membantu saya dengan bunga pinjaman 1% yang merupakan tingkat bunga terkecil yang bisa Anda dapatkan di mana pun di dunia. Perusahaan muslim yang baik tidak berbohong, tidak menipu dan tidak memaksa seperti pemberi pinjaman palsu lainnya. Tolong, ini kesempatan bagi Anda untuk mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 2 jam dan bahagia untuk hidup. Saya mendapat aasimaha adila ahmed loan dari instagram. Terima kasih telah membaca semoga allah memberkati Anda semoga Anda selamat .. alamat saya) nenisyahir@gmail.com (

Kepercayaanmu
Neni Syahir

Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

Detail Kontak Penuh:

Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
BBM INVITES: {D8980E0B}
                       : {4424AA}
Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

           TESTIMONI OLEH
Penerima Manfaat: Angga Annisa
   Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

Solusi Cepat Kaya said...

,,.,KISAH NYATA ,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

ANDA JUGA BISA BERKONSULTASI MASALAH LAIN SEPERTI : TOGEL,PELARIS,SANTET,TUYUL,PERCINTAAN/ASMARA ATAU MASALAH GAIB LAINNYA.
INI TIDAK AKAN BERHASIL TANPA ADA KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN DALAM DIRI ANDA SENDIRI

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas bacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

nadia sisworo said...

Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan untuk hadiah hidup. Nama saya Nadia Sisworo dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang ibu Rossa Stanley Favor perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya manis. Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya. Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali. Tetapi ketika saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya benar-benar mencoba bunuh diri, ketika ALLAH menggunakan teman saya dan Neighbor Annisa Berkarya yang sekarang telah pindah ke Singapura, dia membantu saya untuk menghubungi ibu Rossa Stanley yang katanya seorang teman dari India menghubungkannya dengan ibu Rossa, jadi saya menceritakan kisah saya kepada ibu, dia meminta dokumen saya yang saya ajukan dan sebelum saya tahu itu permintaan pinjaman saya untuk Rp120.000.000,00 disetujui, sebelum itu saya telah mencoba tiga perusahaan pinjaman online yang berbeda tetapi tidak ada bantuan positif, tetapi ibu rossa stanley melalui perusahaan pinjamannya ROSSATANLEYLOANCOMPANY mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan bahwa sampai saya mati saya akan terus membagikan kisah ini sehingga sesama warga negara saya dapat memperoleh manfaat darinya, jangan menghubungi pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita pinjaman palsu, Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan Rincian pergelangan kaki. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta. mother rossa stanley adalah satu-satunya pemberi pinjaman nyata, tulus, dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi ibu Rossa Stanely di saluran ini ROSSASTANLEYLOANCOMPANY@GMAIL.COM
Panggil Saja +12133153118
Aplikasi Whats Mother Rossa +19145295708
Ini adalah kesaksian saya dan dapat diverifikasi dengan detail akun saya yang di bawah ini jika Anda ragu
itulah cara hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya. Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya . Ini email saya: nadiasisworo@gmail.comDan di bawah ini adalah detail akun saya yang mendapat kredit dari pinjaman dari rossastanleyloancompany,

Alamat bank: Cabang Jatinegara Jakarta Timur
Nama akun: Nadia Sisworo
Nomor akun: 0504482516
Nama Bank: Bank Negara Indonesia (BNI)

Mikhail Irfan Aqil said...

"wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                               CERITA KEHIDUPAN BENAR

Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak tpo takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada ONE BILLION RISING FUND
GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                      UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Mikhail Irfan Aqil
mikhailirfanaqil@gmail.com
IG :: Mikhail Irfan

hadi emi said...

KABAR BAIK
Pertama saya ingin mengatakan jika Anda takut akan berhasil, Anda tidak akan berhasil bahkan jika kesempatan datang murah dan gratis, semuanya dimulai pada malam yang dingin sementara di tempat tidur saya pergi melalui internet hanya untuk lelah sehingga saya bisa tidur setelah lama hari di bank mencoba untuk mengamankan pinjaman dengan rumah saya dari bank HSBC di pekanbaru bagi mereka yang mungkin tahu bank ini, saya mencoba dan setelah dokumentasi saya diberitahu untuk kembali dalam waktu 30 hari yang bagi saya seperti selamanya jadi sementara pada saya ranjang berpikir mungkin tindakan berikutnya saya menemukan cerita tertentu tentang cara mendapatkan pinjaman dan pada tingkat yang sangat rendah 2% dengan nama-nama perusahaan sebagai perusahaan pinjaman Rossa Stanley saya bertanya-tanya apakah itu nyata jadi saya menyelidiki lebih jauh dan datang di seorang wanita bernama Nadia Sisworo bersaksi bagaimana dia mendapatkan pinjaman dengan rincian banknya semua ditampilkan jadi saya mengirim email dan kami berbicara, kami mengobrol dan dia meminta saya untuk menghubungi perusahaan ibu rossa bahwa jika rumah saya nyata dan identitas saya mungkin beruntung mendapatkan pinjaman jadi saya mengirim email ke ibu Rossastanleyloancompany@gmail.com Whatsapp + 19145295708tentang kondisi saya dan formulir pinjaman diberikan saya mengisi dan mengajukan permohonan pinjaman sebesar Rp350.000,00,00 dan sisanya untuk Kemuliaan Allah saya mendapat pinjaman dari perusahaan induk rossa sehingga orang-orang terkasih jika Anda memiliki beban keuangan yang tulus atau ingin mengembangkan bisnis Anda jangan ragu untuk bertemu ibu rossa untuk bantuan saya yakin Rp350.000.000,00 sudah cukup untuk meninggalkan kemiskinan dan bahagia selamanya seperti saya jika Anda masih ragu-ragu biaya untuk menelepon atau WhatsApp saya di +6282385590743 atau menulis saya di hadiemi64@gmail.com dan facebook di Hadi emi dan saya akan membuktikan kepada Anda ibu nyata

annisa berkarya said...

Saya ingin menyarankan semua pencari pinjaman untuk bergegas ke perusahaan Ross Stanley, yang merupakan satu-satunya pemberi pinjaman asli dan asli yang meminjamkan bunga 2%, ini adalah kisah saya, nama saya Annisa dari Bali, Indonesia, pemilik restoran, jangan tertipu atau takut bahwa pinjaman tidak dapat diperoleh dari internet, itu mungkin dan saya adalah penerima pinjaman internet. Saya membaca beberapa komentar Anda tentang bagaimana Anda ditipu, Ya mereka adalah pemberi pinjaman palsu, dan mereka juga pemberi pinjaman nyata Dan Ibu Rossa adalah satu-satunya. Karena ada banyak pemberi pinjaman palsu, saya awalnya skeptis, saya memutuskan untuk meminta pinjaman kepada ibu Rossa, jadi saya menghubungi Ms. Rossa untuk permintaan pinjaman saya sebesar Rp 100.000.000,00 dan dalam 24 Jam, pinjaman saya disetujui dan dikirim ke bank BCA saya akun, dengan bukti jika Anda meragukan saya dan pinjaman ini datang dengan tingkat bunga sangat rendah 2% tidak seperti bank di Indonesia yang memberikan pinjaman 7% atau lebih, saya harus mengakui ketika saya mendapatkan uang, saya terkejut dan masih terkejut sampai sekarang , meskipun beberapa ditolak karena tidak memenuhi syarat untuk pinjaman. Tetapi saya diberikan karena keseriusan dan pendekatan tulus saya, saya mendapatkan pinjaman saya, dan ketika saya bertanya kepada ibu saya Rossa bagaimana dia mendapatkan uang yang dia pinjamkan kepada banyak orang, dia mengatakan itu didukung oleh Amerika Serikat dan Bank Dunia untuk membantu miskin di ASIA dan AFRIKA untuk mengurangi kemiskinan Saya tidak bisa berhenti berterima kasih kepada ibu saya Rossa karena membuat saya dan keluarga saya keluar dari kemiskinan, jadi saya merasa karena dia baik dan baik kepada saya, saya perlu berbagi berita tentang perusahaannya sehingga orang-orang akan tahu tentang perusahaan pinjamannya dan juga menghindari jatuh untuk peminjam palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita palsu, Anda dapat berbicara dengan ibu rossa melalui email, whats app dan teks, saya merasa dibandingkan dengan berbagi rincian ini tetapi banyak yang sangat tidak serius dan akan memanggil ibu jadi saya hanya dapat memberikan alamat email bagi siapa saja untuk menghubungi mother rossa email-rossastanleyloancompany@gmail.comWhatsApp +19145295708 jika Anda menghubungi mereka, mereka akan menjawab Anda dengan cepat dan jika Anda ragu ada yang bisa menghubungi saya di facebook @ annisa buat atau email saya di annisaberkarya@gmail.com semoga ALLAH terus memberkati dan melindungi wanita semacam ini dan memahami ibu rossa stanley.

Muhammad Abdul said...

Assalamualaikum
Nama saya muhammad abdul
Dari jakarta selatan indonesia
email muhammadabdul5151@gmail.com
nomor telepon +6285574670570
nomor whatsapp +6285574670570
Saya berterima kasih kepada ALLAH karena telah mengakhiri penderitaan saya melalui Anthony Yuliana Lenders, untuk beberapa waktu sekarang bisnis saya sedang turun dan saya telah mencari pinjaman besar untuk meningkatkan bisnis saya kembali ke kehidupan, saya telah ditipu berkali-kali semua berjanji pada saya pinjaman tetapi mereka selalu menipu dan berbohong kepada saya, sampai saya menemukan ibu yuliana dan memberi saya jumlah pinjaman sebesar Rp 1,3 miliar, saya hanya melakukan pembayaran untuk asuransi pinjaman saya dan biaya transfer sebelum pinjaman saya ditransfer ke akun saya, bagi mereka yang mencari pinjaman harus berhati-hatilah karena 75% pinjaman online palsu, bagi mereka yang mencari pinjaman harus menghubungi Anthony Yulinana Lenders adalah 100% pemberi pinjaman online yang sah,
anthony.yulianalenders@gmail.com
whatsapp +13234026088

Mikhail Irfan Aqil said...

"wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                               CERITA KEHIDUPAN BENAR

Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak tpo takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada ONE BILLION RISING FUND
GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                      UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Mikhail Irfan Aqil
mikhailirfanaqil@gmail.com
IG :: Mikhail Irfan

Pak. WIDODO said...

Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.