Thursday, May 19, 2011

Subsidi ooo Subsidi

salam..

Kawan ada membaca paper semalam semasa kursus di Temerloh. Ini berkenaan tentang isu semasa sekarang. Artikel memceritakan bahawa betapa sebenarnya jika kerajaan meningkatkan 10 sen harga gula, ia akan dapat menjimatkan RM16.6 juta setahun. Jika kerajaan membatalkan program subsidi minyak untuk nelayan laut dalam, kerajaan akan dapat menjimatkan duit sebanyak RM212 juta .
Oii.. banyak tu.... oooo.. banyak juga duit kerajaan dibelanjakan oleh kerajaan untuk menampung subsidi kepada rakyat.

Sebenarnya itu adalah angka yang ditunjukkan sebahagian subsidi kerajaan. Itu adalah perkar kecil sahaja berbanding total perbelanjaan sebenar kerajaan setiap tahun. Agak-agak berapa banyak duit kerajaan kena keluarkan untuk menampang proses pengurusan dan pembangunan setiap tahun?

RM212 BILION........ sahaja...

Itu angkanya jika anda semua tak tahu.. Maka secara automatiknya kenaikan harga gula sebanyak 10 sen itu sebenarnya tiada apa-apa sahaja. Yang penting bagaimana kerajaan nak menanangi lebihan belanja setiap setiap yang mana budget kerajaan sudah 14 tahun defisit.
Sudah beberapa kali kawan dengar menjelang pembentangan budget setiap tahun, agenda atasi defisit kononnya menjadi keutamaan tetapi bila dibentangkan di parlimen untuk sesi bacaan pertama, respon rakyat pelbagai terutamanya kakitangan kerajaan.
So, atas konsep rakyat adalah raja terutamanya sekarang 'Rakyat didahulukan' maka terpaksa budget itu digubal kembali demi memenuhi desakan dan harapan pelbagai tuntutan rakyat. Maka tidak kesampaian kerajaan BN ini untuk menjadikan defisit sifar ...

Siapakah yang bersalah?

-Kerajaan?... Kami terpaksa tolong rakyat..karang undi lari pula...
-Orang Ramai?.... Kami ni terpaksa minta.. sekarang hidup susah...
-Swasta?.....Kami pun mau cari makan maaa.
-NGO?.......Mana kami nak cari duit untuk buat program.. sape lagi nak bantu?

Anda sendiri menentukannya.........

No comments: